
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان به ایرنا، خیرالله خادمی روز شنبه در بازدید از پروژه راه آهن رشت – قزوین بیان کرد: با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش اساسی آن در رشد اقتصادی کشور، یکی از اولویتهای مهم دولت تدبیر و امید توسعه شبکه راهآهن است و راهآهن قزوین – رشت، از مهمترین پروژههای ریلی حال حاضر کشور محسوب میشود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی پل کیلومتر ۵۵ ، مهمترین بخش عملیات محور قزوین – رشت است که از روی آزادراه قزوین – رشت و جاده قدیم عبور میکند و هم اکنون عملیات ساخت، نصب و تکمیل سه دهانه باقیمانده پل در حال انجام است که شامل یک دهانه صد متری بر روی آزادراه قزوین – رشت و ۲ دهانه ۶۵ متری است و تکمیل شدن این پل، نقش مهمی در اتمام عملیات اجرایی راهآهن قزوین – رشت دارد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، حجم زیادی از عملیات اجرایی به پایان رسیده و تا ۲۵ اسفندماه جاری عملیات زیرسازی و ریل گذاری به اتمام می رسد.
وی افزود: تکمیل این پروژه از نظر ترانزیت کالا حتی برای کشورهای همسایه از جمله هند، استراتژیک محسوب میشود و می تواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینهها نیز صرفهجویی قابل توجهی خواهد شد.
خادمی در خاتمه اضافه کرد: برای احداث راهآهن قزوین -رشت به قیمت روز، بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شده و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده تا پروژه در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد.
مسیر خط آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است و ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابه جا کند.
۷۲۹۴/۲۰۰۷
انتهای پیام /*