خانه / دسته‌بندی نشده / خروجی دانشگاه نسل سوم باید افراد اثرگذار و منشا ایجاد تحول باشند

خروجی دانشگاه نسل سوم باید افراد اثرگذار و منشا ایجاد تحول باشند



به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر وحید احمدی در پنجمین جشنواره مهریاد به مناسبت تقدیر از برگزیدگان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی مهرالبرز، افزود: طبق گزارش پایگاه نوآوری جهانی که کشورها را بر اساس محورهای مختلف، بالغ بر 85 شاخص ارزیابی می کند، رتبه ایران در سال 2013 در سطح جهانی 113 و در سال 2017 به 75تغییر یافته است.
وی ادامه داد: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، تنها یک دانشگاه ایرانی در پایگاه رتبه بندی تایمز به عنوان دانشگاه برتر ثبت و اعلام شده بود و این عدد امسال به 18 دانشگاه افزایش یافته است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به رغم خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش تولید مقالات علمی در کشور، سهم ایران در سال 2013 در تولید مقاله علمی در جهان1.3درصد بوده است. امسال این عدد در پایگاه ISI به 1.95درصد و در پایگاه اسکوپوس 1.97درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر انتشار مقاله های برتر گفت: سهم ما در سال 2012 در تولید 10 مقاله برتر 0.8 درصد بوده که امسال این عدد به 2.4 درصد رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: رتبه ایران در رشته مهندسی اقیانوس از 16 در سال 2013 به 9 در سال 2017، در مهندسی هوا و فضا از 17 در سال 2013 به 11 در سال 2017، در مهندسی انرژی از 9 در سال 2013 به 5 در سال 2017، در مهندسی عمران از 13 در سال 2013 به 9 در سال 2017، در مهندسی شیمی از 8 در سال 2013 به 5 در سال 2017، در مهندسی صنایع از 15 در سال 2013به 12 در سال 2017 و در مهندسی نانو از 7 در سال 2013 به 5 در سال 2017 ارتقا پیداکرده است.
وی گفت: طبق آمار پایگاه های استنادی از وضعیت علمی نسبی بالایی در منطقه برخورداریم؛ طوری که رتبه علمی ایران در منطقه و در پایگاه اسکوپوس رتبه اول و در پایگاه آی اس آی رتبه دوم است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه از مرحله تولید و انتشار مقاله گذشته ایم و نیاز به تحول و ورود به یک عرصه جدید داریم، گفت: در حال حاضر نظام آموزشی و علمی کشور به سمتی می رود که خروجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد موقعیت های شغلی جدید از طریق دانش آموخته ها است.
وی تاکید کرد: این تحول نیازمند ایجاد یک اکوسیستم است، یعنی چرخه علم تا ثروت، از کلاس آموزشی، مرکز پژوهشی، مرکز نوآوری، مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و… همه در کنارهم در یک دانشگاه وجود داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه باید محیطی را ایجاد کند تا وقتی دانشجویی فارغ التحصیل می شود احساس کند انباشتی از تجربه و دانش را همراه خود وارد جامعه کرده و اثرگذاری بهتری دارد.
علمی**9157**1440
تنظیم: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










درباره gohari