خانه / دسته‌بندی نشده / جهش گیلان در اشتغالزایی طبق آمار وحکایت ماندگار بیکاری بر اساس شواهد

جهش گیلان در اشتغالزایی طبق آمار وحکایت ماندگار بیکاری بر اساس شواهد



به گزارش ایرنا ، اگرچه تعدادی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در صحیح بودن این آمار تشکیک کردند ؛ اما به گفته مسئولان ؛ ترکیب مدیریتی مرکز آمار ایران که از دولت گذشته تاکنون تغییری نکرده و آمار اشتغال استان را در دولت دهم اعلام می کرده، همان نیز امروز آمار اشتغال استان ها را نشر می دهد.
دولت تدبیر و امید ، طی چهار سال گذشته تلاش بسیاری برای ساماندهی اقتصادی (که می توان حتی برجام را در زمره تلاش برای این مهم قرار داد ) و کمک به اشتغال جوانان صرف کرد؛ اما با این وجود، معضل بیکاری در بسیاری از خانواده ها در استان جا خوش کرده و در مواردی افراد برای گذران زندگی مجبور به روی آوردن به اشتغال در مشاغل اشباع شده و غیر مرتبط و بدون نیاز به تحصیلات و مهارت خاص می شوند.
یک مادر گیلانی در این باره گفت:برای سه فرزندم که یکی کارشناسی ارشد و دو نفر دیگر لیسانس هستند،نتوانستیم شغلی مناسب پیدا کنیم.
فرزانه رضایی با بیان اینکه هر سه فرزندم پسر هستند، افزود: با بضاعتی که داشتیم فقط توانستیم برای فرزند بزرگم یک مغازه با وسایل مورد نیاز تهیه کنیم اما نمی دانم با توجه به اشباع بودن مشاغل در بازار و نداشتن سرمایه برای دو پسر دیگرم چه کاری انجام دهیم.
یک جوان رشتی که به گفته خودش فارغ تحصیل ارشد رشته الکترونیک است ، نیز اظهار کرد: چندین سال بدنبال کار بودم اما بدلیل نبود شغل مجبور به گشودن مغازه پوشاک فروشی شدم .

** یک ساعت کار در هفته مبنای آمار اشتغال
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در رابطه با وضعیت اشتغال و بیکاری استان به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از پرداختن به آمار ابتدا باید تعریف واحدی از مفاهیم اشتغال و بیکاری داشته باشیم .
آرش فرزام صفت افزود: بر اساس استاندارد سازمان بین‌المللی کار (ILO) ؛ تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع( یعنی هفت روز قبل از زمان اخذ آمار) در هفته حداقل یک ساعت کار کرده باشند ، فرد شاغل محسوب می‌شوند؛ در ایران نیز نرخ بیکاری و شاغلان هم با همین معیار محاسبه می‌شود .
وی اظهار کرد: با تعریف یاد شده، نرخ بیکاری براساس طرح های آماری فصلی و هر 5 سال یکبار بصورت سرشماری استخراج و اعلام می شود. البته شاخص های دیگری همچون نرخ مشارکت، اشتغال ناقص، بیکاری جوانان و غیره هم در آمارها اعلام می شود که می تواند درک درست تری از موضوع بیکاری به مخاطبان ارائه دهد. به عنوان مثال نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 سال همواره از مابقی رده های سنی بیشتر است.
وی با بیان اینکه اشتغال کمتر از 44 ساعت در هفته نیز اشتغال ناقص محسوب می شود، تصریح کرد: دانستن آمار اشتغال ناقص هم می تواند به درک بهتر از وضعیت بیکاری استان کمک کند و در حال حاضر یکی نبودن آنچه که مردم از شاغل و بیکار در ذهن دارند ، با آنچه که تعریف جهانی معیار قرار گرفته باعث ایجاد سو تفاهم در بین مردم می شود .
فرزام صفت گفت: اگر به مفاهیم دقت نکنیم، به نظر مخاطب می رسد که آمارها غیر واقعیست ؛ در حالی که همواره در همه دولت ها در کشور نرخ بیکاری با همین معیار سنجیده شده است.
وی با تاکید بر اینکه شبهه ایجاد کردن در آمار مرکزی که کارش ارائه آمار رسمی کشور است، کار درستی نیست؛ اظهار کرد: اگر ما به این تعاریف و روشها ایرادی داریم باید در فضای نقد دانشگاهی روش های جایگزینی برای آن ارائه نماییم. به عنوان مثال می توان تعاریف را بومی سازی کرد تا با واقعیات جامعه ایران سازگارتر باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود نهادهای حمایتی در دنیا از جمله بیمه بیکاری و حقوق مصرحه کارگر و کارفرما، موضوع یک ساعت کار در هفته به عنوان تعریف جهانی قابل پذیرش است اما در کشور ما این مفاهیم بعضا متفاوت است.
وی تصریح کرد: ترکیب مدیریتی مرکز آمار ایران از دولت هشتم تغییری نکرده است و آمار را همان کسانی ارائه می کنند که آمارهای اشتغال دولت نهم و دهم را اعلام می کردند. لذا بجای ایجاد شبهه باید وارد فضای نقد و بررسی آمار شویم .
وی گفت: بر اساس آمار رسمی منتشره مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در گیلان در پایان سال 91 معادل 15 و نیم درصد بوده که در پایان سال 92 به 13 و شش دهم درصد کاهش یافته و در پایان سال 95 به 11 و سه دهم درصد بهبود یافته است.
فرزام صفت افزود: آخرین آمار بیکاری که تاکنون در اختیار ما قرار گرفته نیز مربوط به تابستان سال 96 به میزان 9 و دو دهم درصد بوده است که بر این اساس رتبه سوم در بین استان های دارای کمترین نرخ بیکاری متعلق به گیلان است.
وی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در اشتغالزایی استان تاثیر مستقیم دارد، گفت: بهبود فضای کسب و کار یک شاخص جهانی است و هر چه این شاخص بهتر باشد، به معنای فراهم تر شدن بستر سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه در کشور ما فضای کسب و کار را در برش استانی محاسبه و اعلام می کنند افزود : براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گیلان در اکثر فصل ها در شاخص فضای کسب و کار طی چهارسال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده است.
فرزام صفت گفت: این آمار نشان می دهد که سرمایه گذار برای شروع کار از قبیل ثبت شرکت و نیز تعامل با بیمه، تامین اجتماعی، بانک ، دستگاه های اجرایی صادر کننده مجوز چقدر از این فضا رضایت دارد.
وی یادآورشد: در همین فضاست که با تلاش های انجام شده، طی دولت یازدهم؛ میزان سرمایه گذاری داخلی استان از مرز پنج هزار میلیارد تومان در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات گذشت.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری خارجی ما نیز که در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید به دلایلی از جمله تحریم ها ناچیز و صفر بود ، به رقمی افزون بر 180 میلیون دلار بالغ شد.
فرزام صفت گفت: با سرمایه گذاری های این چنینی واحدهای تولیدی همچون صنایع کوچک و متوسط (SME) صنایع سلولزی و یا بیمارستان های خصوصی چند هزار شغل را بطور مستقیم و غیرمستقیم برای مردم استان به ارمغان آورده است.
وی اذعان کرد : با وجود تمامی اقدامات و موفقیت های کسب شده ، مشکل بیکاری در استان ما جدی است و مطالبه مردم کاملا به حق است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ کسی نمی تواند ادعا کند با این حجم ورودی به بازار کار ، می شود برای همه فارغ التحصیلان اشتغال ایجاد کرد و یا مشکل بیکاری را در کوتاه مدت حل کرد .
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان بخشی از جامعه بیکاران را مربوط به کسانی دانست که با ادامه تحصیل؛ ورود شان به بازار کار به تاخیر افتاده است.
وی با اشاره به سیاست چابک سازی و کوچک کردن دولت گفت: با توجه به این سیاست در کشور ، نمی توان به استخدام دولتی و ورود بخش اعظمی از بیکاران به بدنه دولت امیدوار بود؛ از اینرو به نظر می رسد یکی از مهمترین راهکارهای اشتغالزایی سرمایه گذاری در بخش خصوصی ست.
به گفته فرزام صفت؛ حفظ اشتغال موجود در قدم اول و سپس اشتغالزایی در قدم بعدی یکی از مهمترین سیاست هایی است که دولت دنبال می کند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، سال گذشته ، افزون بر530 میلیارد تومان تسهیلات رونق به بنگاه های تولیدی پرداخت شد که بخش اعظم آن صرف حفظ اشتغال موجود شده است.
وی تکمیل پروژه های نیمه تمام بالای 60 درصد را از دیگر سیاست های دولت برای اشتغالزایی عنوان و بیان کرد: اگر شرکتی که زیر ساخت های آن آماده است ، را راه اندازی کنیم ، از شروع واحد جدید به مراتب کم هزینه تر است که در همین راستا، دولت در قالب نوسازی و توسعه تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهد.
به گفته فرزام صفت؛ در بخش های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، اشتغال خانگی و کسب و کار خرد در صندوق کارآفرینی نیز بالغ بر 150 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در سال گذشته توزیع شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد مجوزها و شروع کسب و کار را برای سرمایه گذاری تسهیل کند تا از طریق آن سرمایه گذار برای شهروندان بویژه جوانان اشتغالزایی کند.

**ایجاد افزون بر 160 هزار شغل طی دولت یازدهم در گیلان
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: طی دولت یازدهم( از سال 92 تا پایان 95) ،در مجموع برای 160 هزار و 74 نفر در استان اشتغالزایی شده است.
محمود ایزد دوست افزود: بخشی از آمار اشتغالزایی در سامانه رصد ثبت شده و برخی نیز بدلیل تعریف نشدن نوع اشتغال در سامانه ، قابل ثبت شدن نبوده است.
وی این مشاغل را در بخش های مختلف ، صنعت، کشاورزی و خدمات عنوان و تصریح کرد: از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای گیلان ،ایجاد 30 هزار شغل هدفگذاری شده که تاکنون 15 هزار و 311 شغل آن محقق شده است.
به گزارش ایرنا، در مقطع زمانی هر سال 300 هزار نفر وارد بازار کار می شدند اما اکنون سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر از فارغ تخصیلان دانشگاهی وارد بازار کار می شوند و این آمار با تعداد بیکارانی که در کشور وجود داشته اند ، متفاوت است و این درحالی است که دولت حداکثر می تواند سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند و شاید در چنین شرایطی جذب سزمایه گذاری های خارجی بتواند راهگشای معضل بیکاری باشد.
مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در نشست توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، موانع سرمایه گذاری را در استان متعدد و کارشکنی ها را قابل توجه دانست .
*راهکارهایی برای رفع بیکاری
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه درباره اشتغال بحث مقدم و موخر وجود دارد، گفت: نرخ بیکاری استان در سال 1395 کمتر از متوسط کشور بوده اما نرخ بیکاری جوانان ما از متوسط کشوری بیشتر است .
وحید طیفوری اظهار داشت:در این بین نرخ بیکاری کسانی که دارای تحصیلات عالی هستند نرخ بالایی دارد و عملا به بیکاران گرانقیمتی مبدل شده اند که به دلایل مختلف نظیر عدم تقاضای رشته های تحصیلی و عدم انطباق اموزه های دانشگاهی با مهارت مورد نیاز محیط کسب و کارامکان اشتغال برای آن ها فراهم نشده است.
وی فاصله بین آموزه های دانشگاهی و مهارت های شغلی و نیاز بازار را قابل توجه عنوان و تصریح کرد: شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از بیکاران بویژه بیکاران با تحصیلات عالی با تفکیک و ثبت مشخصاتی همچون رشته و مقطع تحصیلی، توانمندی ها، ویژگی ها و علایق افراد می تواند به برنامه ریزی برای بازار کار آنان کمک کند.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم شناخت دقیق و فرد به فرد از جامعه بیکاران ما عملا نمی دانیم برای چه افرادی و با چه مشخصه ها و ویژگی هایی باید شغل ایجاد کنیم، افزود: باید برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال لازم است برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت پایه ریزی کنیم.
وی درباره برنامه های کوتاه مدتی که می تواند در اشتغالزایی موثر باشد، گفت :بحث کارورزی و مهارت آموزی باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد ؛ چراکه در تولید شغل و کارآفرینی موثر است.
وی خاطر نشان کرد: عملا فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل عدم شناخت کامل بازار کار و مهارت های لازم خانه نشین هستند و با این ابزار می توان در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار تسریع بعمل آورد.
وی تصریح کرد:در حال حاضر فارغ التحصیلان مهارت لازم را در مشاغل مورد نظرشان ندارند و یا بدلیل اشباع بازار در آن رشته و شغل نمی توانند کار پیدا کنند.
طیفوری با تاکید بر ضرورت گنجاندن کارورزی در برنامه های تحصیلی دانشگاه و مدارس اظهار کرد:ظرفیت های جذب دانشجو در رشته های تحصیلی و مقاطع مربوط بایستی متناسب با نیاز جامعه باشد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی و دانشگاهها باید تولیدشان متناسب با هم باشد بدان معنا که زمانی که بازار کار
در برخی رشته ها اشباع است باید ظرفیت تربیت نیروی انسانی در آن رشته ها را کاهش داد که در این خصوص انجام مطالعات پایه ای ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه دنیا دارد، به سمت خدمات می رود، خاطر نشان کرد:بسیاری از مشاغل اکنون در دنیای انفورماتیک وجود دارد و بازارهای محدود خود را با استفاده از تجارت الکترونیکی به گستره کشور و بعضا سایر کشورها گسترده اند، از این رو، باید در کارها و نگرش به کار و محیط اشتغال نوآوری ایجاد شود.
طیفوری یکی از مشکلات ایجاد رابطه منطقی بین بازار بیکاران و اشتغال را نبود بنگاه های کاریابی رسمی و قابل اعتماد عنوان و بیان کرد: بنگاه های کاریابی رسمی نه از طریق ارتباطات بلکه با در اختیار داشتن بانک جامع از بیکاران و باتوجه به بازار عرضه و تقاضا کار را به افراد واجد شرایط معرفی و متقاضی کار را به کارگاه یا واحد متقاضی مرتبط می کنند.
وی افزود:این امر می تواند در ضمن کاهش زمان شغل یابی در بهبود فضای کسب و کار و جذب فارغ تحصیلان دانشگاهی موثر باشد و مانع کاریابی غیر رسمی شود.
بی شک اشتغال مهمترین دغدغه شهروندان و چالش دولت ها در کشورمان طی افزون بر یک دهه اخیر بویژه برای دولت یازدهم بوده است ؛ اشتغال هایی که بخش عمده ای از آن طی سالیان قبل از دولت تدبیر و امید به تاخیر افتاده و بخش دیگری نیز فارغ تحصیلان دانشگاهی هستند که هر ساله به این تعداد افزوده می شوند.
آنچه مسلم است ، دولت به تنهایی قادر به رفع معضل بیکاری کشور نیست و ایجاد اشتغال ، همت تمامی دستگاهها و سازمان ها بویژه آنهایی که می توانند بستر سرمایه گذاری در استان را فراهم کنند، می طلبد.
کسب آمار صحیح از بیکاران، شناخت ظرفیتها و استعدادهای کار و تولید ، برنامه ریزی برای تحقق ظرفیتهای بالقوه اشتغال و تولید،
توانمندسازی جوانان ، ایجاد مهارتهای لازم برای خوداشتغالی ، تغییر رویه مراکز آموزش عالی و جذب دانشجو بر اساس نیاز بازار و آموزش مهارت محور ، تقسیم عادلانه فرصتهای شغلی و جهت دادن سرمایه های راکد بخشهای دولتی به سمت اشتغال از راهکارهای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در جامعه است.
استان گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت و ظرفیتهای خوب در زمینه صنعت گردشگری ، کشاورزی ، صنایع کوچک و سبز و فناوری و تجارت می تواند با برنامه ریزی صحیح آینده درخشانی را به جوانان خود نوید دهد.
گزاش از: مریم سلیمانی** انتشار دهنده: بابایی
7296 /6030



انتهای پیام /*










درباره gohari