خانه / دسته‌بندی نشده / بازرگانان شلمچه خواهان تامین امنیت شدند

بازرگانان شلمچه خواهان تامین امنیت شدند



به گزارش ایرنا، تعدادی از بازرگانان، کارگران تخلیه و بارگیری و کامیون داران عراقی و ایرانی نسبت به آنچه ‘بی تدبیری مسئولان و نبود امنیت کالا و اموال در بارانداز شلمچه’ عنوان کردند روز پنجشنبه دست به تجمع و اعتراض زدند.
آنان می گویند: کند بودن روند ورود کامیون های عراقی در بارانداز شلمچه سبب شده که ورود 600 کامیون در روز به 80 تا 100 دستگاه برسد.
به گفته این افراد،این موضوع باعث شده که تعداد زیادی از بازرگانان و تجار کالاهای خود را به مرزهای دیگر کشور همچون چذابه انتقال دهند.
این بازرگانان می گویند: توقف طولانی کامیون های حامل کالای فاسد شدنی همچون میوه و تره بار و مواد غذایی موجب وارد آمدن زیان های کلان به بازرگانان شده است.
به گفته آنان، برخی ناهماهنگی ها در این بارانداز و نبود نظارت کافی بر تردد افراد سبب بروز برخی مشکلات همچون سرقت اموال تجار و کامیون داران شده است.
مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند با تایید این مطلب گفت: نبود امنیت کافی در بارانداز مرز شلمچه منجر به بروز مشکلات برای بازرگانان و کامیون داران شده است.
سید احمد اوالی، متولی امنیت بارانداز مرز شلمچه را هنگ مرزی اعلام کرد و افزود: هنگ مرزی مسئول حفظ امنیت بازرگانان و کالاهای صادراتی از مرز شلمچه تا پل نو است.
وی با بیان اینکه حراست منطقه آزاد اروند اجازه دستگیری سارقان در بارانداز را ندارد، اظهار کرد: برای رفع این مشکل از نیروی انتظامی تقاضای همکاری داشتیم ولی متاسفانه با مخالفت هنگ مرزی رو به رو شدیم.
اوالی افزود: هنگ مرزی اعتقاد دارد که توانمند است و اجازه نمی دهد از سایر دستگاه های نظامی در این بارانداز استفاده شود و این امر باعث شده که امنیت کالاهای تجار در بارانداز مرز شلمچه به خطر افتد و بازرگانان مسیر فعالیت تجاری خود را به مرزهای دیگر استان و کشور تغییر دهند.
وی ظرفیت تردد کامیون های حامل کالای صادراتی در بارانداز شلمچه را دو هزار دستگاه در روز عنوان کرد و گفت: پیشتر روزانه 600 دستگاه کامیون کالای صادراتی در بارانداز شلمچه وارد می شدند ولی اکنون به علت ایجاد محدودیت و سخت گیری های هنگ مرزی به 100 تا 80 دستگاه در روز رسیده که این موضوع کاهش صادرات را به وجود آورده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته شرکت سایپا ماهانه یک هزار دستگاه خودرو به عراق صادر می کرد ولی اکنون به دلیل ممانعت هنگ مرزی شرکت سایپا فقط بدنه و وسایل یدکی خودرو را به عراق صادر می کند.
مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: با توجه به ناامنی که در مرز شلمچه ایجاد شده و محدودیت هایی که هنگ مرزی برای ورود کامیون های عراقی به وجود آورده زمزمه هایی از سوی عراقی ها شنیده می شود که کامیون های حامل بار کالا در سمت بارانداز عراق تخلیه و بارگیری شود که در صورت اجرایی شدن این کار یک هزار و 500 کارگر ایرانی در شلمچه بیکار می شوند.
فرمانده هنگ مرزی خرمشهر با تکذیب این اظهارات گفت: روند ورود و خروج کامیون های عراقی به بارانداز شلمچه با سهولت انجام می شود ولی نبود دستگاه ایکس ری کامیونی باعث شده که ثبت ورود و خروج خودروها به صورت سنتی و بازرسی دستی انجام شود و این امر باعث کندی تردد خودروها در بارانداز شلمچه شده است.
سرهنگ منصوررضا عزیزی، با بیان اینکه نصب دستگاه ایکس ری کامیونی در حفظ امنیت تاثیر بسزایی دارد، افزود: در صورتی که دستگاه ایکس ری خودرویی در مبادی ورودی خودروهای صادراتی در مرز شلمچه نصب شود، کلیه مشکلات موجود برطرف می شود.
وی با اشاره به ورود کامیون های عراقی، گفت: ورود کامیون های عراقی به درخواست مدیران گمرکی و تجاری منطقه آزاد به طرف عراقی انجام می شود و ما طبق درخواست آنها کامیون عراقی را وارد بارانداز شلمچه می کنیم.
سرهنگ عزیزی در خصوص سرقت اموال عمومی تجار و کامیون داران در بارانداز شلمچه، گفت: مسئولیت امنیت بارانداز با حراست منطقه آزاد اروند است و آنها می توانند ورود و خروج کارگرانی که مجوز ندارند را کنترل کنند.
وی در خصوص حضور نیروی انتظامی در بارانداز شلمچه، اظهار کرد: ما اجازه استفاده از هیچ نیروی انتظامی را در بارانداز نداریم و حراست منطقه آزاد اروند باید بتواند امنیت بارانداز را تامین و حفظ کند.
به گزارش ایرنا، کند شدن فعالیت تجاری در مرز شلمچه، موجب سرگردانی و زیان بازرگانان و کامیون های حمل کالا در این مرز بین المللی شده است.
سال گذشته روزانه به طور متوسط 600 دستگاه کامیون حامل محصولاتی نظیر تره بار، مواد غذایی و فرآورده ای شیر از مرز شلمچه در 15 کیلومتری خرمشهر، به عراق صادر می شد که ظرفیت صادرات روزانه تا دو هزار کامیون نیز از این منطقه وجود دارد.
مرز بین المللی شلمچه در 15 کیلومتری خرمشهر قرار دارد.
7100/7165/6002



انتهای پیام /*










درباره gohari